Τίτλος Σχεδίου:

"Osallisuus & Τasa-arvo".. Δεν είναι άγνωστες λέξεις. Νέα μαθησιακά περιβάλλοντα στην κατεύθυνση της Συμπερίληψης και της Ισότητας.


Κωδικός Σχεδίου: 2021-1-EL01-KA122-SCH-000030696

 

Το Σχέδιο εντάσσεται στον προγραμματισμό της Σχολικής Μονάδας για την Ολική Ανάπτυξη της Ποιότητας. Ωστόσο προτεραιοποιεί τις παρακάτω ανάγκες:


Α. Συμπερίληψη. H κοινωνικοοικονομική και πολιτισμική ετερογένεια των μαθητών του Σχολείου μας (εργατική
συνοικία, μετανάστες, πρόσφυγες, ρομά) α. προκαλεί ορατές ανισότητες στην κοινωνικοποίηση και ένταξη των
μαθητών στη Σχολική Κοινότητα και υπονομεύει το αίσθημα του “ανήκειν”, της Συνοχής και της Ταυτότητας
β.συνδέεται με τη δημιουργία και αναπαραγωγή έντονων διαφοροποιήσεων μεταξύ των μαθητών σε ζητήματα μάθησης και επιδόσεων, με συσπείρωση της πλειονότητας σε επιδόσεις ιδιαίτερα χαμηλές, στον αντίποδα των εξαιρετικών επιδόσεων ενός μικρού ποσοστού μαθητών. Η ανάγκη Συμπεριληπτικής παιδαγωγικής και διδακτικής αντιμετώπισης έγινε ιδιαίτερα έντονη κατά το διάστημα της πανδημίας (Μάρτιος 20-Απρίλιος 21). Η δυσκολία να ανταποκριθούν οι μαθητές και οι οικογένειές τους στην ψηφιακή και εξ αποστάσεως διδασκαλία (ελλιπής εξοπλισμός, αργό ίντερνετ, ψηφιακός αναλφαβητισμός γονέων) και στην ψηφιακή εκδίπλωση των δράσεων της Σχολικής Κοινότητας (ενημέρωση, εξωσχολικά προγράμματα) ανέδειξε με δραματικό τρόπο την συμπερίληψη ως πρώτη και θεμελιώδη ανάγκη. Επιπλέον, ο αυξανόμενος κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες αριθμός μαθητών με διεγνωσμένες ή μη μαθησιακές δυσκολίες από τους αρμόδιους φορείς, δημιουργεί νέα δεδομένα. Η πρόκληση να ανταποκριθεί το Σχολείο συμπεριληπτικά τόσο στην κοινωνική όσο και στη μαθησιακή διάσταση του προβλήματος με τρόπο μεθοδικό, τεκμηριωμένο παιδαγωγικά και αποτελεσματικό εγείρει την ανάγκη της προσαρμογής της σχολικής κουλτούρας μέσα από την επιμόρφωση και την ενημέρωση των ίδιων των εκπαιδευτικών.
Β. Δεξιότητες του 21ου αιώνα. Το ισχύον Πρόγραμμα Σπουδών (Π.Σ.) του Γυμνασίου χαρακτηρίζεται (κατά B.
Bernstein) από ισχυρή ταξινόμηση/στεγανότητα των διδακτικών αντικειμένων και υψηλή περιχάραξη των
παιδαγωγικών σχέσεων (κάθετες/ιεραρχημένες σχέσεις), χαρακτηριστικά τα οποία η διεθνής βιβλιογραφία
τεκμηριώνει ότι δεν ευνοούν τη Συμπεριληπτική Παιδαγωγική και Διδασκαλία. Επομένως, είναι ανάγκη να
προσεγγίσουμε κριτικά και παρεμβατικά το Π.Σ., αξιοποιώντας τη διαφορετική φιλοσοφία των Π.Σ. των χωρών του Ευρωπαϊκού Βορρά (ασθενής ταξινόμηση/συγχώνευση/Integrated Code, οριζόντιες σχέσεις ισοτιμίας), με έμφαση στο Φινλανδικό & Ισλανδικό μοντέλο. Τα συγκεκριμένα Π.Σ. προσφέρονται ως παραδείγματα κριτικής και αποτελεσματικής ανταπόκρισης στις ευρωπαϊκές εκπαιδευτικές πολιτικές (Λισαβόνα, Μπολόνια, Horison 2020), στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα και στις βασικές δεξιότητες που παραμετροποιεί το Pisa στο οποίο και πρωτεύουν. Η νέα Πολιτειότητα στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης δημιουργεί και την αντίστοιχη διεύρυνση των αρχών και των πλαισίων μάθησης, την αναθεώρηση της παραδοσιακής αντίληψης για την ίδια τη Γνώση και τα πλαίσια παραγωγής ή μετάδοσής της (new Learning Spaces).
Γ. Ενίσχυση της Ταυτότητας και του Ρόλου του Εκπαιδευτικού. Ο υψηλός μέσος όρος ηλικίας των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας συνεπάγεται αντιλήψεις, στάσεις και παιδαγωγικές προσεγγίσεις που δεν μπορούν να ανταποκριθούν επαρκώς στις νέες εκπαιδευτικές προκλήσεις. Οι συνθήκες πανδημίας ανέδειξαν την ανάγκη οι εκπαιδευτικοί να επικαιροποιούν την παιδαγωγική και διδακτική τους εργαλειοθήκη, να είναι σε θέση να αναπλαισιώνουν το γνωστικό αντικείμενο σε εναλλακτικά μαθησιακά οικοσυστήματα, να τολμούν δημιουργικές
προσαρμογές και καινοτόμες προσεγγίσεις συμβάλλοντας στη δυναμική μιας νέας σχολικής κουλτούρας.
Δ. Ευρωπαϊκός Προσανατολισμός. Η θέση του Σχολείου σε έναν μικρό δήμο, με βιομηχανικό και αγροτικό ιστορικό υπόβαθρο επιβάλλει το άνοιγμα του ορίζοντα δράσης της Σχολικής Κοινότητας και την ενίσχυση της ευρωπαϊκής ταυτότητας των μελών της. Ενθαρρύνοντας τη συνεργασία με σχολεία και εκπαιδευτικούς άλλων χωρών και αξιοποιώντας την εμπειρία από το προηγούμενο πρόγραμμα Erasmus μπορεί να ενισχύσει την κουλτούρα και την τεχνογνωσία, ώστε να υλοποιηθούν μεσοπρόθεσμα συνεργασίες Etwinning & KA121.

 

Συντάκτες: Ροβιθάκου Αικατερίνη, Φουντουλάκη Μαρία